Friday 4 January 2013

Mock Trial UUM 2012: Aku Takkan Mati!

Homaigaddd...lamanya tak hapdate blog. There's a lot of things going on in my life and yet I don't have the time to hapdate in my beloved blog. The last entry tahun 2010 kot... that is so long time ago. Hmm takpelah mulai hari ni aku akan cuba rajin-rajinkan diri untuk menghapdate blog ni. Macam aku cakap tadi banyak benda berlaku dalam hidup aku ni. Currently aku tengah menghadapi final exam untuk semester yang ketiga. Homaigadd this semester punya carry marks semuanya macam ______________ ( insert your own cursing ).  Hampir semua subjects aku dapat carry marks antara yang terendah dalam kelas. I don't know where went wrong. Nak kata aku pemalas sangat sem ni... takde lah jugak..rasanya macam rajin sikit je semester ni compared to last semester. But yet still dapat carry marks yang rendah macam hanjing. Pastu Final pulak ranap! Paper constitution law aku jawab dua soalan je, meaning 50 marks sayonara hokayy!. Dah lah malas nak fikir pasal finals, hopefully lulus lah semua hendaknya. Amin Yarabal alamin.

Ogayyyy sebenarnya aku nak cerita pasal first ever Mock trial di UUM tapi termelalut pulak sebab dah lama  sangat tak hapdate blog kennnn...so biasalah kalau termerepek kejap. Anyway, Mock trial UUM 2012 telah diadakan pada bulan Oktober 2012 ( i know it's effin late now to hapdate about it, but who cares blog aku kan suka hati aku lah juolsss). The Mock Trial was a success. Thank God! but masih banyak lagi kelemahan-kelemahan yang boleh diperbaiki. Al-maklumlah last minute juols..practice lebih kurang seminggu je..biasalah kalau ada kelemahan or kekurangan kan...but still I'm proud of it. Tak pernah lagi aku terlibat dengan produksi teater sebesar ni. This is the first time and I manage to do it successfully with the help of the committees of the Mock trial. Banyak jugak dugaan dan cabaran untuk menghasilkan mock trial ni. Ye lah first ever mock trial kan.. aku ni pon mana lah ada pengalaman sangat pasal mock trial ni. Kalau teater biasa tu adalah sikit-sikit pengalaman. Macam-macam masalah lah yang dihadapi oleh kitorang baik dari segi skrip, cast, props, venue, semuanya ada masalah. Banyak kali jugak la kitorang MTs ni bergaduh sesama sendiri, bertekak sebab semuanya nak jadikan Mock Trial UUM ni Perfect. Pasal skrip..hmmp...sepatutnya bukan aku yang kena buat skrip mock trial tu. Tugas aku goyang kaki and direct je juolss, malas nak ambik port pasal script writing ni. Tapi sipolan yang buat script tu, buat script macam hanjing ( hokayyy hanjing dalam konteks aku ialah tidak mencapai expectation dan piawaian yang aku nak). Memang panas jugaklah aku pasal skrip yang sipolan tu buat. Yelah mana taknya, kalau skrip hancus lebur ala2 lahar gunung berapi gitu, mestilah teater pon macam haram jadah. Kalau teater macam haram jadah siapa yang malu? mestilah hakakkkkkkkkkkkkkkkkkk jugakkkkkkkkkkkkk yang malu. Dah lah buat skrip pon slow macam siput sedut yang jual kat MISC ( laparlah kak bedah puan salmah!), pastu skrip tak best langsung. Tapi yang paling aku panas ialah, last-last aku plak yang kena buat skrip dalam masa yang tersangatlah singkat wahai kawan-kawan lindungan kaabah sekalian. So bersekang matalah aku buat skrip tu. haishhh. Ingatkan lepas skrip dah siap dah aman dah bumi UUM ni, rupanya ada masalah lagi besar yang menunggu.


Transformation poster Mock Trial Aku Takkan Mati. Mana lagi scary belah kiri ke belah kanan? ahaks! bibir  yaya Jay-Z sgt dalam pic ni. Muahahaha.

Ooh lupa pulak nak bagi tau. Kitorang buat Mock Trial pasal kisah Mona Fandey. Tajuk "Aku Takkan Mati " tu ilham salah sorang MT yang bernama khai. Kelas kan Maria tajuk Mock Trial kitorang! ahaks! okay sambung balik pasal masalah yang dihadapi. Masalah seterusnya ialah masalah Venue. Ni lagi lah macam pokemon! Sepatutnya Mock Trial ni adalah anjuran bersama antara LAWSOC UUM dengan MPP UUM bersempena Pesta Konvokesyen UUM kali ke-25. Tapi MPP UUM buat tahi lembu pulak. Dorang dah janji dengan kitorang  untuk dapatkan venue untuk pementasan Mock Trial ni. Seminggu sebelum Mock Trial, tetiba orang PBS ( Pusat Budaya dan Seni) kata kitorang tak dapat venue untuk buat mock trial. Haaaaaaaaa? Poondeck apa ni? lagi seminggu  nak mock trial takde venue plak. Padahal tiket dah jual dekat seantero Kedah Darul Aman ni. Sepatutnya Mock Trial ni akan diadakan selama 3 Hari juolsss, iaitu  8, 9, 10 Oktober. Tapi sebab MPP UUM macam chibye venue tak dapat, so kitorang hanya dibenarkan utk buat pementasan selama sehari je. OMGGGGGGGGGGGGGATTT lari bajet kitowang tawu! ( ala-ala Maria pengarah projek Mock trial. AHAHAHA!). But nak tak nak kena buat jugak lah satu hari. Nasib tiket untuk hari-hari berikutnya tak dijual lagi. Tapi poster semua misrep la juolss. sebab poster tulis 8,9,10 tapi buat 8 je. Grrr.  So dapatlah kitorang buat pementasan tu selama sehari dekat Dewan PKP (SAC) yang besar laksana panggung istana budaya tu. ( hokayy aku tipu dewan tu kecik nak mampus aku yang gemuk ni sesak nafas duduk dalam tu :p).
Tshirt Mock Trial Juols. Sekarang jadi fave shirt aku.  Okay Tshirt yang sebenar takde perkataan UUM tu. Tak jumpa pulak pic Tshirt yang dah finalised. ooh pasal T-shirt ni pon ada GOSSIP juols, Kampung betul budak UUM ni.
puhleaselah.

Seterusnya pasal cast dengan props pulak. Watak utama dalam Mock Trial ni asyik bertukar-tukar juols. Dah macam filem twilight watak Victoria ditukarkan. hehhe. SEPATUTNYA! pelakon asal Mock Trial ni Mona dilakonkan Ros Shahira ( Mak hayam besar UUM. Perempuan okayy!), Affendi  dilakonkan oleh Lokhman ( mamat ni kalau tengok muka dia macam saiko sikit.) dan Juraimi dilakon oleh Amer Zhafran ( motipss juraimi royak kelate??!!!) dan Dato Mazlan dilakonkan oleh Palee ( mamat ni busy juolss). Tapi sebab Ros dah pakai tudung, Amer tak nak berlakon and Palee busy, Akhirnya semua watak utama diswitch balik. Akhirnya watak Mona dilakon oleh junior Yaya, Dato Mazlan dilakonkan oleh Fungus ( ntah hape hape ntah nama kulat! duhh!), Affendi oleh Om  @ Umar ( mamat ni muka stone) dan Juraimi oleh Lokhman. Ingatkan lepas rombakan dah dibuat selesailah kan masalah. Last-last Yaya yang berlakon Mona tu tarik diri pulak di saat saat akhir. Seminggu nak show tarik diri juolss. Setelah perbincangan dah dibuat sesama MTs at last kitorang decide nak panggil Ros semula berlakon watak Mona. Kelas Kau Maria Mona Fandey pakai tudung. Kau hado? takdekan?. But she really did a terrific job portraying Mona fandey. Dia memang manusia yang paling sesuai sekali melakonkan watak Mona tu. Pasal props plak, Barang dekat Moot Court semua tak dapat dikeluarkan. So satu keja plak nak kena buat props mahkamah. Tapi bukan salah pihak Law School UUM sebab program ni bukan program Fakulti law pon.. ni program fakulti perhotelan sebab tu tak dapat nak bagi kerjasama kan... EH!. kbai.


props yang dalam pembinaan. from the left: kandang tertuduh, kandang saksi dan sel penjara. Bravo budak props yang semuanya perempuan tapi gagah macam hulk hogan. Kemana hilangnya budak lelaki? Hmmp.

Tadi dah cakap kan pasal tshirt pon ada gossip kan?. Ceritanya cenggini juols, ada orang yang tak puas hati pasal tshirt Mock trial tu ada perkataan aku takkan mati. bak kata dorang benda tu macam melawan takdir. ntah aku pon tak faham pasal isu ni sebab mentaliti aku tak sama tahap macam dorang yang kampung sangat tu. OMG puhlease la budak UUM da lah Law School kita ni antara law school yang palinggggggggggggggggggggg baik *cough "teruk"* jangan lah perangai macam orang kampung sgt. hisssh. Pada hari pementasan tu pon ada masalah jugak. Headphone mic yang disewa lambat sampai so rehearsal tak dapat dibuat. But nasib baik lah everthing went well on that night. Pementasan smooth je dengan izin Allah. Rata- rata penonton yang datang semuanya terhibur. Jurulatih teater Polimas yang datang pun puji para pelakon dan skrip mock trial kitorang. hehe. Big credit kena bagi dekat semua pelakon and committees pada malam tu. Everyone did a great job! ooh trailer pon kena puji ngan budak UM. Dorang kata gempak. ( Tak tahulah dorang menganjing ke hape kan).


Pada hari kejadian.

Alhamdulillah pada hari pementasan semuanya berjalan lancar. cuma masa je terlebih sikit. so ada scene yang kena pendekkan. Lain-lain semua ok. Ramai yang rate Mock Trial ni antara 6-8 per 10. I think that is not bad for a first timer. ehehe. This year again, I'm gonna be the director  for UUM Mock Trial. Hopefuly this year takkan ada lagi masalah-masalah macam tahun lepas. I promise this year Mock Trial UUM gonna be more exciting than last year's. oklah sebenarnya aku ada paper family ni esok...tapi gian plak nak hapdate blog. Klah juols thanks for reading and I'm out. Peace! TTYLXOX.bai.

p/s: dekat bawah ni Trailer and teaser for UUM Mock trial 2012.




2 meromen:

Anonymous said...

"Law School kita ni antara law school yang palinggggggggggggggggggggg baik *cough "teruk"*"

teruk sangat ke...?rasanya snior2 law uum ni semua power2.ada yg kerja kat firm famous,ramai join gov DPP. batch korang je kot yg teruknya. puhleeeessss.

Maria Huberina Hertogh said...

cantiknya anon. ooh kalau kau rasa okay okay lah. different people got different perspectives on everything :)